Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel omhoog brengt om met je te praten, kan dat vaak zorgen voor wat spanning. Maar is dit eigenlijk wel nodig? Uiteindelijk gaat het allemaal om jouw gezondheid, wat natuurlijk van groot belang is. Een dergelijk gesprek kan echter vaak leiden tot advies voor behandelingen en/of veranderingen in levensstijl. Maar wat maakt een goed gesprek waar je echt iets aan hebt?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben zich verdiept in de manier van gesprekvoering tussen zorgverleners en patiënten. Hoe kunnen zorgverleners een advies op een goede manier overbrengen, zonder betweterig, autoritair of vervelend over te komen op de patiënt? Als patiënt zit je immers niet te wachten op een standje of verbod. Je wilt juist een gesprek op gelijkwaardig niveau en met respect. Het is daarom ook belangrijk voor jou als patiënt om kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners. Op welke manier wil jij benaderd worden door de dokter, mondhygiënist of tandarts?
De Kanter en Dekker hebben een video opgenomen in een tandartspraktijk voor tandartsen en mondhygiënisten waarin ze een rollenspel spelen. Hierin tonen ze twee verschillende gesprekken; een humoristisch voorbeeld van hoe het vooral niet moet en een behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze laten een wetenschappelijk bewezen methode zien waarop een zorgverlener de patiënt kan helpen naar gezondere gewoontes, zonder betuttelend of belerend te zijn. Een belangrijk onderwerp in deze video is het Stoppen met Roken. Zeer interessant, ook voor jou als patiënt! De video is te vinden
hier.